De Kraanvogel

Praktijk voor Acupunctuur


Acupunctuur bij migraine

Acupunctuur in De Kraanvogel is een goede keus als je last hebt van migraine. De belangrijkste klachten die samenhangen met migraine , zoals de éénzijdige hoofdpijn, de misselijkheid en de overgevoeligheid voor licht en geluid reageren vaak al binnen enkele behandelingen. Vaak wordt de frequentie van de migraine minder, de klachten worden minder heftig of een deel van de klachten verdwijnt. Na verloop van de tijd is het vaak mogelijk om (vrijwel) migraine-vrij te worden. In de consulten is er naast de behandeling met acupunctuur veel ruimte om te kijken naar wat jij nodig hebt om vitaal te worden of te blijven. Mijn naam is Koos van Kooten, ik ben sinds 1993 arts en werk sinds 1998 als acupuncturist.

Bevordering van vitaliteit bij migraine

Acupunctuur in de Kraanvogel kan meer voor je betekenen dan het verminderen van je klachten door migraine. Ik bied Acupunctuur met aandacht voor je lijf, je beleving en zingeving. Iedere begeleiding is daardoor uniek. Je bent immers niet je migraine (ook al kun je er flink last van hebben). Het is jouw lijf, jouw beleving en jouw leven. De acupunctuur en de inhoud van de gesprekken zijn op jouw situatie afgestemd.
Als de combinatie van acupunctuur en aandacht voor jouw individuele situatie je aanspreekt ben je van harte welkom voor een intakegesprek. Daarin kijken we samen naar je situatie en je wensen en hoe een behandeling eruit zou zien.
Hiernaast of in het hoofdmenu vind je verwijzingen naar meer informatie over acupunctuur, de praktijk en mijzelf.


Hieronder vind je nog wat extra uitleg. Ook al is iedereen anders, toch blijkt dat veel van de mensen die bij mij komen voor hun migraine deze uitleg herkennen als kloppend voor hun situatie. Als dat niet zo is hoop ik dat je hierdoor niet laat afschrikken, ik kijk graag samen met jou naar wat er voor jou wel klopt.

Doorgaan tot het niet meer gaat

Iedereen is anders, maar vrijwel iedereen die ik in de loop van de jaren sprak over zijn of haar migraine geeft aan 'perfectionisch' te zijn. Hoe hard je ook je best doet, het is nooit goed genoeg, en dus ga je nog langer door. Je gaat als het ware door tot het niet meer gaat - niet omdat je er zelf voor kiest om te stoppen maar omdat je gestopt wordt door de migraine. Dat vrijwel iedereen anders is blijkt vervolgens alsnog: wàt er niet goed genoeg is kan heel verschillend zijn en wordt vaak pas duidelijk als je er wat preciezer naar gaat kijken. Het kan helpen om milder worden naar je zelf en om je te gaan afvragen wat je zelf nodig hebt in plaats van wat er allemaal moet. Ik help daar graag bij.

Denken in plaats van voelen

Een groot deel van de klachten bij migraine zit letterlijk in het hoofd. Ook figuurlijk is het vaak zo dat je, als je migraine hebt, nogal 'in je hoofd zit'. Dat betekent dat je de gewoonte hebt om je denkvermogen te gebruiken als gereedschap. Daarbij vergeet je dat je ook naar je lijf kunt luisteren (dat vaak al dagen of op zijn minst uren voor het doorbreken van een migraine-aanval signalen van spanning uitzendt, maar nog veel meer nuttige informatie kan bieden). En dat er emoties zijn die je serieus kunt nemen, zoals angst, verdriet, plezier of boosheid. Als je kunt leren om ook aan je lijf en je emoties meer aandacht te geven hoef je niet meer zo 'in je hoofd' te zitten. Dat heeft vaak een heel positief effect op je migraine.